- Cele mai atractive teme pe care elevii și-ar dori să le abordeze într-un program de educație antreprenorială sunt: cum se construiește un plan de afaceri, educația financiară și pitching-ul.
- O treime dintre elevii din colegii afirmă că își doresc cu siguranță să devină antreprenori până la vârsta de 25 – 30 de ani, același lucru fiind valabil pentru 11,3% dintre elevii din liceele teoretice.
- Tinerii își doresc să învețe de la mentori cu experiență în atreprenoriat, care să-i ghideze să-și pornească propria afacere, și să obțină o diplomă la finalul programului.
București, 31 iulie 2025. Elevii de liceu sunt interesați de educația antreprenorială și de cea financiară, vor să învețe prin exemple reale (studii de caz) și discutând cu antreprenori cu experiență și ar vrea să devină antreprenori până la împlinirea vârstei de 30 de ani. Totodată, tinerii ar participa la cursuri de antreprenoriat și ar fi dispuși să plătească pentru ele. Acestea sunt concluziile unei cercetări despre educația antreprenorială, realizate de Novel Research, la cererea Asociației KEN Institute, în rândul elevilor din colegii și licee teoretice din București.
Potrivit cercetării, liceenii consideră utile programele aplicate, în care învață concret cum să pornească o afacere și vor să aibă acces la mentori reali și modele autentice de succes. Astfel, tinerii își doresc o experiență practică, aplicată și relevantă, iar cele mai atractive teme pe care și-ar dori să le abordeze într-un astfel de program sunt despre cum se construiește un plan de afaceri (54%), educația financiară (53%) și pitching-ul (39%). În privința metodelor de învățare, elevii preferă studiile de caz, discuțiile cu antreprenori invitați și proiectele practice care simulează realitatea. Lecțiile teoretice clasice au o atractivitate scăzută, ceea ce indică o dorință clară de a învăța „prin a face”, nu doar „prin a asculta”.
Atunci când iau decizia de a urma un program de educație antreprenorială, aceasta este influențată de utilitatea practică a acestuia. În primul rând, vor să învețe cum să pornească o afacere (58%), vor să primească o diplomă la final (32%) și să aibă acces la un mentor din lumea afacerilor (31%). Mai ales elevii din colegii și clasele terminale pun accent pe aceste elemente, iar diploma este și mai valoroasă dacă include mențiunea sponsorilor și a mentorului, pentru a le valida parcursul.
Astfel, accesul la mentori cu experiență este considerat „foarte important” de aproape jumătate dintre elevi (48,1%), procentul urcând la 65% în colegii. În plus, susținerea programului de către branduri cunoscute crește credibilitatea și atractivitatea, un aspect apreciat de aproape 60% dintre respondenți.
Tinerii sunt dispuși să plătească pentru programe educative și au intenții antreprenoriale clare până la vârsta de 30 de ani
Deși doar 27% dintre elevi ar plăti fără rezerve pentru un program de educație antreprenorială, mai mult de jumătate dintre participanții la studiu (57%) și-au exprimat deschiderea „în funcție de condiții”, indicând faptul că decizia de participare depinde de claritatea beneficiilor, de structura programului și de încrederea în cei care le furnizează.
Potrivit cercetării, aproximativ 34% dintre elevii din colegii afirmă că își doresc cu siguranță să devină antreprenori până la vârsta de 25 – 30 de ani, același lucru fiind valabil pentru 11,3% dintre elevii din liceele teoretice.
Totodată, 61% dintre participanții la cercetare ar prefera ca programul să se desfășoare în format fizic, față în față. De asemenea, sâmbăta dimineața este un interval fezabil pentru peste 80% dintre elevi, ceea ce oferă un spațiu clar de desfășurare fără a concura cu școala.
„Rezultatele acestei cercetări ne demonstrează, încă o dată, faptul că tinerii nu mai vor doar teorii despre antreprenoriat, ci vor exemple reale, ghidaj de la oameni cu experiență și contexte în care să își testeze ideile. Educația antreprenorială trebuie să iasă din manual și să intre în viața reală, oferind cursanților exemple care să-i inspire și instrumente care să-i ajute să-și pună în practică ideile. Interesant este că elevii sunt dispuși chiar să plătească pentru programe de antreprenoriat, ceea ce indică, o dată în plus, seriozitatea și interesul lor real pentru a dezvolta o afacere în viitor. Aici, la Young Entrepreneur Generation, exact asta încercăm să facem, să-i încurajăm și să-i inspirăm pe elevii de liceu să ajungă tineri antreprenori și să-și transforme visurile în realitate”, a declarat Oliver Lepădatu, fondatorul programului de formare antreprenorială Young Entrepreneur Generation (YEnG).
Cercetarea a fost concepută ca un studiu cantitativ ad-hoc, utilizând un chestionar structurat, pe un eșantion de 154 de elevi din colegii și licee teoretice din București, din sistemul public, cu vârsta între 16 și 20 de ani. Datele au fost colectate printr-un mix de metode: TAPI (interviuri față în față asistate de operator) și CAWI (interviuri online autocompletate).
Young Entrepreneurs Generation (YEnG) este un program gratuit de formare și provocare antreprenorială, inițiat anul trecut de Oliver Lepădatu, elev în clasa a XI-a la Liceul IL Caragiale, din București. Pasiunea lui Oliver pentru antreprenoriat a început să prindă contur în primii ani de școală (ciclul primar), când a parcurs cursul de educație antreprenorială KEN Academy, care l-a condus la primul său business: Lemon Coolers. În liceu, în paralel cu cursurile obișnuite, a continuat studiile de antreprenoriat participând la bootcamp-uri la Columbia University și Babson University, ceea ce l-a condus la inițiativa YEnG. În urma discuțiilor cu colegii, Oliver a primit confirmarea că programul YEnG răspunde unei mari nevoi a liceenilor, și anume, aceea de a-și dezvolta abilitățile antreprenoriale esențiale pentru lansarea unui start-up, ghidați de către mentori cu experiență. Destinat elevilor de liceu, programul YEnG promovează inovația și leadership-ul în rândul noii generații și își propune să cultive spiritul antreprenorial în rândul tinerilor, oferindu-le instrumentele, cunoștințele și mentalitatea necesare pentru a reuși în lumea afacerilor. Abordarea YEnG pune accent pe experiența practică și mentorat, oferind participanților acces la provocări și oportunități de networking. În primul an, programul YenG s-a desfășurat gratuit, fiind susținut de sponsorii externi Banca Transilvania și City Grill, intenția fiind ca această structură să fie păstrată și pentru anul următor.
Pentru mai multe informații, urmăriți pagina oficială a programului Young Entrepreneur Generation și conturile de Instagram, Facebook și LinkedIn.
KEN Academy este primul program complex de educaţie financiară şi antreprenorială pentru copiii cu vârste între 7 şi 13 ani, dezvoltat de Asociaţia KEN Institute. Prin intermediul programului KEN, copiii îşi construiesc propriile afaceri în cadrul unor evenimente de marketare (inclusiv de vânzare), intră în contact direct cu piaţa, ajung să cunoască personal clienţii şi învaţă să lucreze în echipă. Pentru a aprofunda procesul educațional și autonomia copilului asupra propriului proces de învățare, programul KEN se desfășoară pe parcursul întregului an școlar, în completarea sistemului clasic de educație. Noutatea adusă de Academia KEN o reprezintă componenta aplicată a programului – vizitarea unor companii – care îi ajută pe copii să înţeleagă noţiunile de business, dar şi procesul de producţie. Cu aceste ocazii, micii antreprenori obţin informaţii avizate de la manageri, lideri de opinie, oameni de succes.
Mai multe detalii despre programele disponibile găsiți pe pagina oficială KEN Academy.