A N U N Ţ: AUTORITATEA PUBLICĂ TUTELARĂ – ASOCIAȚIA DE DEZVOLTARE INTERCOMUNITARĂ PENTRU TRANSPORT PUBLIC BUCUREȘTI – ILFOV

AUTORITATEA PUBLICĂ TUTELARĂ – ASOCIAȚIA DE DEZVOLTARE INTERCOMUNITARĂ PENTRU TRANSPORT PUBLIC BUCUREȘTI – ILFOV, în calitate de autoritate publică tutelară, în conformitate cu prevederile O.U.G. nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, cu modificările și completările ulterioare și a H.G. nr. 639/2023 pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice,anunță începerea procedurii de selecție și nominalizare pentru 7 (șapte) posturi de membru în Consiliul de Administrație al Societății de Transport București STB S.A.

Condițiile generale și specifice care trebuie îndeplinite de candidați:

  1. Membrii consiliului de administrație trebuie să aibă studii superioare finalizate cel puțin cu diplomă de licență și experiență în domeniul științelor inginerești, economice, sociale, juridice sau în domeniul de activitate al respectivei întreprinderii publice de cel puțin 7 ani.
  2. Membrii Consiliului de administrație sunt persoane fizice sau juridice, cu experiență minim 2 ani în conducerea  societăților. Prin experiență în conducerea societăților, întreprinderi publice sau cu capital privat, ori a regiilor autonome se înțelege deținerea oricărei funcții de conducere, astfel cum aceasta este definită la art. 143 din Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum și a funcției de administrator societate/regie autonomă, director general/director general adjunct/director/director adjunct societate sau regie autonomă, director executiv, director economic/financiar, după caz, conform Clasificării ocupațiilor din România.
  3. Membrii Consiliului de Administratie sunt persoane fizice sau juridice, cu vechime în muncă minim 10 ani.
  4. Stabilirea numărului de membri ai consiliului de administraţie se face cu respectarea principiilor prevăzute de Legea nr. 202/2002 privind egalitatea de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, astfel încât în măsura în care nu este afectat clasamentul întocmit potrivit dispoziţiilor art. 29 alin. (1) din OUG nr. 109/2011, cel puţin o treime din totalul administratorilor aparţin genului subreprezentat.
  5. Condiție specifică – Cel puțin un membru trebuie să dețină calificarea de auditor financiar sau să aibă exepriență de cel puțin 3 ani dobândită prin participarea la misiuni de audit statutar în România, în alt stat membru, într-un stat AELS, în Elveția sau în Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord sau în cadrul Comitetelor de audit formate la nivelul Consiliilor de administrație/ supraveghere ale unor societăți/ entități de interes public în conformitate cu Ordinul nr. 392/2022 pentru modificarea Ordinului preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 123/2022 privind componenţa Comitetului de audit;
  6. În mod obligatoriu, în selecţia candidaţilor se va avea în vedere evitarea situaţiilor de conflict de interese sau incompatibilităţi.
  7. majoritatea membrilor consiliului de administraţie este formată din administratori neexecutivi şi independenţi, în sensul art. 138 alin. (2) din Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
  8. mandatul administratorilor este stabilit prin actul constitutiv, neputând depăşi 4 ani;
  9. o persoană fizică poate exercita concomitent cel mult 2 mandate de administrator în societăţi sau întreprinderi publice al căror sediu se află pe teritoriul României;
  10. selecţia se realizează cu respectarea principiilor nediscriminării, tratamentului egal şi transparenţei;
  11. candidaţii care vor fi selectaţi pentru a fi înscrişi pe lista scurtă vor fi ulterior înştiinţaţi să depună o declaraţie de intenţie realizată conform scrisorii de aşteptări.

Condiţiile generale de participare sunt:

  • studii superioare finalizate cel puțin cu diplomă de licență şi experienţă în domeniul ştiinţelor inginereşti, economice, sociale, juridice sau în domeniul de activitate al respectivei întreprinderi publice de cel puţin 7 ani;
  • experiență în conducerea/ administrarea  a unor societăți sau regii autonome de minim 2 ani;
  • cunoaşterea limbii române (scris şi vorbit) şi cetăţenia română sau cetăţenia altor state membre ale Uniunii Europene cu condiţia să aibă domiciliul în România;
  • capacitate deplină de exerciţiu;
  • stare de sănătate corespunzătoare funcţiei pentru care candidează, atestată pe bază de documente medicale;
  • să nu fie destituit/ă dintr-o funcție publică, să nu îi fi fost revocat contractul de mandat sau să nu-i fi încetat contractul individual de muncă pentru motive disciplinare în ultimii 5 ani;
  • nu au înscrieri în cazierul judiciar;
  • nu au înscrieri în cazierul fiscal;
  • nu se află în conflict de interese care să îl/o facă incompatibil/ă cu exercitarea funcției de membru în Consiliul de Administrație al Societății.
  • nu se află în niciuna dintre situațiile prevăzute de art. 4 din O.U.G. nr. 109/2011 privind guvernanta corporativa a întreprinderilor publice, actualizată;
  • nu se află în niciuna dintre situațiile prevăzute de art. 12 alin.3, art.30 alin.9 și art. 36 alin.7 din O.U.G. nr. 109/2011 privind guvernanta corporativa a întreprinderilor publice, actualizată;
  • nu se află în situația prevăzută la art.169 alin.10 din Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență, cu modificările și completările ulterioare,
  • nu se află în situația prevăzută la art.art.73 indice 1 din Legea nr.31/1990 a societăților, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Criteriile de selecție sunt:

  • cunoștințe despre obiectul de activitate al Societății, cunoașterea proceselor tehnologice și operaționale, cunoașterea pieței în care acționează Societatea;
  • gândire strategică și previziuni;
  • finanțe și contabilitate;
  • managementul proiectelor;
  • tehnologia informației;
  • legislație;
  • cunoștințe de guvernanță corporativă a întreprinderii publice;
  • competențe sociale și personale: luarea deciziilor, relații interpersonale, negociere, capacitate de analiză și sinteză;
  • participarea în organizații profesionale naționale și internaționale relevante pentru obiectul de activitate;
  • trăsături: reputație, integritate, independență, abilități de comunicare interpersonală.

Etapele de evaluare/ selecţie finală a candidaţilor:

            1. Dosarul de candidatură.

            2. Matricea profilului de candidat.

            3. Declaraţia de intenţie a candidatului

Etapele de desfăşurare a procesului de recrutare şi selecţie sunt:

  1. Evaluarea prealabilă dosarelor de candidatură care alcătuiesc lista lungă.
  2. Evaluarea finală a candidaţilor selectaţi în lista scurtă. Interviul.

Dosarul de înscriere trebuie să cuprindă în mod obligatoriu următoarele documente*:

  • opis documente (fiecare pagină a dosarului de candidatură va fi numerotată);
  • cerere înscriere;
  • copia actului de identitate;
  • copia diplomelor de studii;
  • curriculum vitae;
  • copie documente care atestă experiența profesională (copie carnet de muncă, extras Revisal, copie contract mandat, adeverințe angajator);
  • cazierul judiciar
  • cazier fiscal
  • adeverinţă medicală care atestă starea de sănătate corespunzătoare/ declaraţie pe proprie răspundere conform;
  • declaraţie pe proprie răspundere privind statutul de “independent” conform formular nr. 1
  • declarație pe proprie răspundere privind apartenența la consiliile de administrație formular nr. 2;
  • declaraţie de consimţământ prin care candidatul îşi exprimă acordul de a se procesa datele sale personale în scopul procedurii de recrutare şi selecţie conform formular nr. 3;
  • declaraţie pe proprie răspundere privind neîncadrarea în situaţia unui conflict de interese conform formular nr. 4;
  • declaraţie pe proprie răspundere prin care candidatul va confirma că nu se află într-una din situaţiile prevăzute la art. 4 din O.U.G. nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, actualizata, precum și în alte condiții restrictive conform formular nr. 5;
  • declarație privind atragerea răspunderii în cazul falimentului/ insolvenței societăților/regiilor autonome administrate/conduse conform formular nr. 6.
  • declarație pe proprie răspundere că datele cuprinse în dosarul de candidatură corespund experienței profesionale conform formular nr. 7;
  • declarație privind destituirea dintr-o funcție publică, revocarea contractului de mandat și încetarea contractului individual de muncă în ultimii 5 ani conform formular 8

*Lipsa oricărui document dintre cele enumerate atrage respingerea dosarului de candidatură.

Cu excepția actelor depuse în original, celelalte documente vor fi conformate cu originalul de către candidat.

Documentele necesare în procesul de selecţie şi formularele de declaraţii se regăsesc pe pagina de internet a autoritatii publice tutelare și a întreprinderii publice.

Dosarul de candidatură se va depune până la data de 29.12.2025, ora 15.30 la secretariatul Comisiei de selecție și nominalizare, cu sediul în Bld. Tudor Vladimirescu, nr. 22, et. 10, sector 5, București, în dosar plic închis și sigilat, unde va primi un număr de înregistrare şi data certă a depunerii.

          Candidații care nu sunt înscriși în Corpul Administratorilor Publici vor depune documentele aferente dosarului în doua exemplare, ambele conformate cu originalul de către candidat.

Dosarul va avea menţionat “Candidatura pentru funcţia de membru în Consiliul de Administraţie al Societăţii de Transport București STB S.A., precum numele şi prenumele candidatului.

 Depunerea pe suport hârtie a tuturor documentelor pentru candidatură este obligatorie. Dosarele de candidatură pe suport hârtie pot fi depuse / trimise prin poștă/curier la adresa mai-sus menționată. Dosarele de candidatură vor fi trimise șiîn format electronic, pe adresa de e-mail csn@tpbi.ro.  

Dosarele de candidatură care sunt depuse în format electronic, cât și documentele atașate vor trebui să conțină în mod obligatoriu numele și prenumele candidatului și denumirea societății (de exemplu „Candidatura CA  – Nume Prenume – Societatea de Transport București STB S.A.” respectiv numele atașamentului de ex. „CV Nume Prenume”).

          Plicurile ajunse după data şi ora menţionată nu vor fi luate în considerare.

          Candidaţii declaraţi admişi la etapa de selecţie a dosarelor şi care se regăsesc pe lista scurtă, vor fi evaluaţi în cadrul interviului, ora şi locul desfăşurării acestuia urmând a le fi anunţate personal prin intermediul poștei electronice.

          Relaţii suplimentare se pot obține de la comisia de selecție și nominalizare și de la expertul independent PUBLIC RESEARCH SRL, la adresele de email: csn@tpbi.ro, respectiv office@public-research.ro.

Cereri de clarificări

Pentru a asigura transparența procesului de selecție se va răspunde în timp util cererilor de clarificări formulate de către candidați, cu condiția ca aceștia să solicite doar informații care se referă la candidatura proprie Eventualele cereri de clarificări se depun prin e-mail ce va fi salvat cu titlul „Cerere clarificări Nume Prenume Societatea de Transport București STB S.A.”.

BIBLIOGRAFIE

I. Cunoștințe generale privind sectorul public:

•  Constituția României, republicată;

•  Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul Administrativ, cu modificările și completările ulterioare;

•  Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenței în exercitarea demnităților publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancționarea corupţiei, cu modificările și completările ulterioare;

•  Legea nr. 500/2004 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare;

•  Legea nr. 273/2006- privind finanţele publice locale, cu modificările și completările ulterioare;

•  OSGG 600/2018 privind aprobarea Codului controlului intern managerial al entităților publice;

•  Legea 98/2016 privind achizițiile publice;

•  Legea 99/2016 privind achizițiile sectoriale;

•  Ordonanța de urgență a Guvernului nr.77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, cu modificările și completările ulterioare;

II. Cunoștințe privind guvernanța corporativă

•  Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, cu modificările și completările ulterioare;

•  Hotărârea Guvernului nr. 617/2023 privind organizarea și funcționarea Agenției   pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanței Întreprinderilor Publice, cu modificările și completările ulterioare;

•  Hotărârea Guvernului nr. 639/2023 pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice;

•  OECD Review of the Corporate Governance of State-Owned Enterprises in Romania – disponibil la adresa: https://www.oecd-ilibrary.org/sites/fabf20a8-en/index.html?itemId=/content/publication/fabf20a8-en

•  Recommendation of the Council on OECD Legal Instruments Principles of Corporate Governance disponibil la adresa:  https://legalinstruments.oecd.org/public/doc/322/322.en.pdf

•  OECD Corporate Governance Factbook 2025 https://www.oecd.org/en/publications/oecd-corporate-governance-factbook-2025_f4f43735-en.html

•  Ghidul BVB privind raportarea ESG https://bvb.ro/info/Rapoarte/Ghiduri/Ghid_privind_raportarea_ESG.pdf

•  Codul Român al Sustenabilității

III. Cunoștințe privind domeniul de activitate al societății:

•  Legea nr. 51/2006 a serviciilor comunitare de utilități publice

•  Legea nr. 92/2007 a serviciilor de transport public local

•  Regulamentul (CE) nr. 1370/2007 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind serviciile publice de transport feroviar și rutier de călători și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 1191/69 și nr. 1107/70 ale Consiliului;

•  Scrisoarea de așteptări STB

•  Contractul de delegare a gestiunii serviciului public de transport persoane în aria teritorială de competență a Asociației de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București-Ilfov nr. 7/29.07.2021 încheiat între STB SA și TPBI.