După succesul planului anterior („Grow & Impact”), Saint-Gobain, lider mondial în soluții ușoare și sustenabile pentru construcții, lansează noul său plan strategic, „Lead & Grow”. Ocupând poziții de top în toate regiunile și având un model operațional structurat pe țări, bine adaptat piețelor locale și unei lumi tot mai deglobalizate, Grupul își amplifică traiectoria de creștere profitabilă, propunându-și:
- Performanță superioară datorată unei game de soluții unice, care conferă clădirilor performanță și sustenabilitate și permit Grupului să își extindă prezența în sectorul non-rezidențial și al infrastructurii.
- O strategie axată pe creșterea și creare de valoare, prin:
– Alocări de aproximativ 12 miliarde euro destinate investițiilor de creștere și achizițiilor[1] strategice, în perioada 2026–2030;
– Optimizarea continuă a profilului Grupului, cu o rotație a activelor estimată la peste 20% din vânzări până în 2030; - Obținerea unor rezultate financiare ambițioase pentru perioada 2026–2030, cu obiective revizuite:
– O creștere medie de o singură cifră a vânzărilor în monedă locală[1], cu o performanță peste piață de 1–2 puncte;
– O marjă EBITDA între 15% și 18%[2];
– O rată de conversie a fluxului de numerar liber peste 50%;
– Rentabilitatea capitalului angajat (ROCE) de peste 13%. - Crearea de randamente atractive pentru acționari, cuaproximativ 8 miliarde euro, estimate a fi distribuite sub formă de dividende și răscumpărări de acțiuni până în 2030.
Benoit Bazin, Președinte și Director General, a declarat:
„În calitate de lider mondial în domeniul soluțiilor ușoare și sustenabile pentru construcții, Saint-Gobain se află în cea mai bună poziție pentru a răspunde principalelor provocări ale acestui sector, datorită gamei sale complete de soluții sustenabile inovatoare. În ultimii ani, Grupul a demonstrat forța noului său profil și capacitatea sa de execuție prin intermediul planului «Grow & Impact». Cu «Lead & Grow», Grupul își intensifică traiectoria de creștere, profitabilitate și creare de valoare pentru acționari și clienți. În contextul geopolitic actual, Saint-Gobain beneficiază de un model operațional solid, bazat pe lanțuri valorice locale, construit și optimizat țară cu țară.
Datorită know-how-ului și angajamentului echipelor noastre, am convingerea că vom depăși performanțele pieței în fiecare regiune și vom valorifica oportunitățile majore existente: în Asia și în țările cu creștere accelerată, impulsionată demografic de urbanizare; în America de Nord, unde există nevoi structurale puternice, și în Europa, cu potențialul ei semnificativ de redresare. Vom continua, de asemenea, să ne extindem în piețe noi, cu potențial ridicat de creștere: în infrastructură — în special datorită poziției noastre de lider consacrat în domeniul produselor chimice pentru construcții — și în segmentul non-rezidențial, unde Grupul deține avantaje cheie. Construim lumea de astăzi și de mâine cu ambiție și responsabilitate.”
Numărul 1 mondial în soluții ușoare și sustenabile pentru construcții …
Saint-Gobain este unic prin oferta sa completă de soluții care optimizează performanța și sustenabilitatea atât pentru construcțiile noi, cât și pentru renovări și proiecte de infrastructură. Această ofertă include soluții pentru exterior (acoperișuri, fațade, vitraje), soluții pentru interior (pereți despărțitori cu plăci din gips-carton, izolații, plafoane), produse chimice pentru construcții (sisteme de etanșare și hidroizolații, mortare, adezivi și produse pentru pardoseli și pereți, amestecuri și aditivi pentru beton și ciment), precum și servicii comerciale (inclusiv consultanță, specificații și servicii digitale).
Grupul operează pe o piață globală potențială estimată la aproximativ 500 miliarde de euro, cu oportunități semnificative de creștere atât în segmentele rezidențiale și non-rezidențiale, cât și în infrastructură. Saint-Gobain beneficiază de o amprentă industrială solidă și este ideal poziționat – țară cu țară – pentru a răspunde principalelor provocări ale construcțiilor în fiecare zonă geografică majoră:
- creșterea demografică și urbanizarea, în special în Asia și în țările emergente;
- productivitatea șantierelor și renovarea eficientă energetic, în principal în Europa, precum și adaptarea clădirilor și infrastructurii la schimbările climatice, în special în America de Nord;
- relocarea facilităților de producție, asociată procesului de deglobalizare;
- economia circulară, ca răspuns la problema resurselor din ce în ce mai limitate.
Saint-Gobain beneficiază de o prezență geografică atractivă, care acoperă Europa Occidentală, caracterizată de un puternic potențial de redresare, America de Nord, cu piața sa favorabilă structural, precum și Asia și țările emergente, impulsionate de creșterea demografică și urbanizare. Prin planul „Lead & Grow”, Grupul își propune să își crească expunerea în regiunile cu creștere accelerată – America de Nord, Asia-Pacific și țările emergente – care se estimează că vor reprezenta aproximativ 60% din vânzări pe termen lung, comparativ cu circa 50% în prezent.
Platformele naționale reprezintă un element esențial al succesului modelului de afaceri al Grupului. Valorificând puterea brandului Saint-Gobain și complexitatea ofertei sale, aceste platforme sunt motoare de creștere pe piețele lor, fiind conduse de directori executivi locali și echipe responsabile integral de performanța propriului perimetru (EBITDA, flux de numerar liber, ROCE).
Grupul modelează transformarea sectorului construcțiilor, devenind referința în domeniu, prin oferta de soluții sustenabile, care reprezintă aproape 75% din vânzările sale. Saint-Gobain are un impact pozitiv clar asupra lanțului său valoric: soluțiile furnizate de Grup într-un singur an contribuie la evitarea a aproximativ 1 miliard de tone de emisii de CO₂ pe durata lor de viață. În ceea ce privește propria traiectorie de decarbonizare, Saint-Gobain și-a redus deja emisiile de CO₂ cu 34% din 2017 până în prezent și are ca obiectiv o reducere a emisiilor (scope 1 și 2) cuprinsă între 40% și 45% până în 2035 (față de 2017), în conformitate cu angajamentul său de a atinge zero emisii nete de carbon până în 2050.
… cu o perspectivă de creștere consolidată
Soluțiile: un avantaj competitiv pentru Saint-Gobain
Pentru a răspunde așteptărilor clienților de-a lungul întregului lanț valoric, Grupul dezvoltă soluții complete și inovatoare care, împreună, oferă beneficii sporite de sustenabilitate și performanță:
- pentru proprietari, valoare adăugată prin creșterea valorii activelor (eficiență energetică, rezistență la condiții climatice extreme, soluții cu emisii reduse de carbon și circularitate);
- pentru locatari, confort și stare de bine (performanță termică, acustică, vizuală și calitate superioară a aerului);
- pentru arhitecți și firmele de construcții, servicii de specificații și consultanță, creșterea productivității pe șantier și utilizarea de materiale circulare/reciclabile.
Saint-Gobain accelerează procesele de vânzare încrucișată (creșterea vânzărilor prin oferte integrate), dezvoltă soluții cu valoare adăugată ridicată și sisteme integrate și își crește ponderea vânzărilor bazate pe produse prinse în specificații tehnice printr-o strategie de conturi cheie la nivel național. Soluțiile sunt implementate prin toate canalele de vânzare (distribuție profesională, retail DIY, vânzări directe și vânzări digitale), ceea ce conduce la o performanță comercială superioară, un mix de vânzări mai valoros și marje mai ridicate.
Piețe cu potențial ridicat de creștere: segmentul non-rezidențial și infrastructura
Extinderea ofertei Grupului din ultimii ani a deschis oportunități majore de creștere în segmentele non-rezidențial (care include clădiri din sectorul educațional și medical, hoteluri și centre de date) și infrastructură (transport, energie). Saint-Gobain generează venituri de aproximativ 15 miliarde de euro pe o piață evaluată astăzi la circa 250 miliarde de euro și a dezvoltat oferte adaptate, centrate pe produse-fanion diferențiate și inovatoare, care stimulează vânzările pentru întreaga gamă de soluții a Grupului:
- clădiri din domeniul sănătății: soluții pentru confort termic în sezonul cald, protecție împotriva razelor X, igienă, calitatea aerului și confort acustic;
- centre de date și industrii curate: soluții pentru rapiditatea construcției, compartimentări și betoane cu emisii reduse de carbon, gestionarea fluxurilor de aer și o izolație termică îmbunătățită.
- poduri și tuneluri: sisteme tehnice de hidroizolație, aditivi speciali, mortare de dilatare și injectare, mortare pentru reparații și protecție.
- aeroporturi: soluții de consolidare a pistelor, vitraje rezistente la foc și pentru siguranță la incendiu, fațade cu control solar, pardoseli tehnice și pereți acustici despărțitori.
Grupul dispune de avantaje unice care îi permit să se dezvolte pe aceste piețe cu potențial ridicat:
- echipele de vânzări specializate pe specificații tehnice, organizate la nivel de țară, ce vizează proiecte complexe sau de mare anvergură, valorificând gestionarea conturilor cheie și proiectele-fanion;
- capacitățile de inovare, susținute de experiența în știința construcțiilor și de utilizarea inteligenței artificiale, permit Saint-Gobain să joace un rol de pionier și să își adapteze soluțiile la specificul fiecărei piețe locale, prin intermediul centrelor regionale de cercetare și dezvoltare;
- poziția de lider în domeniul produselor chimice pentru construcții, unde își propune să crească vânzările de la 6,5 miliarde de euro în prezent la peste 9 miliarde de euro până în 2030, consolidând astfel deschiderea sa pe segmentul infrastructurii.
O strategie atractivă pentru acționari
Alocarea capitalului, concentrată pe creștere și creare de valoare
Datorită capacității sale solide de generare de numerar, Saint-Gobain intenționează să aloce în mod disciplinat aproximativ 20 de miliarde de euro în perioada 2026–2030, combinând investițiile pentru creștere cu randamente atractive pentru acționari, menținând în același timp un bilanț solid, cu un raport între datoria netă și EBITDA cuprins între 1,5x și 2,0x:
- Aproximativ 12 miliarde de euro alocate investițiilor pentru creștere și achizițiilor (net de cesiuni), conform unor criterii stricte, fie pentru investiții în capacități suplimentare (IRR > 20%), fie pentru achiziții (creare de valoare, cu ROCE > WACC începând cu anul 3). Accentul se va pune pe: consolidarea pozițiilor de lider, țările cu creștere accelerată și produsele chimice pentru construcții.
- Optimizarea activă a profilului Grupului, pentru a continua consolidarea creșterii, profitabilității și creării de valoare, având ca obiectiv o rotație a activelor care să reprezinte peste 20% din vânzări până în 2030 (prin cesiuni și achiziții).
- Creșterea randamentelor pentru acționari, estimate la aproximativ 8 miliarde de euro, dintre care:
- aproximativ 6 miliarde de euro vor fi distribuite acționarilor sub formă de dividende, cu obiectivul unei creșteri regulate a dividendului pe acțiune;
- 2 miliarde de euro vor fi dedicate programelor de răscumpărare de acțiuni.
Ținte financiare revizuite: o traiectorie ambițioasă pentru perioada 2026–2030
- Creștere medie de o singură cifră a vânzărilor în monedă locală¹, cu o performanță superioară pieței de 1–2 puncte procentuale;
- Marjă EBITDA între 15% și 18%²;
- Rată de conversie a fluxului de numerar liber peste 50%;
- Rentabilitatea capitalului angajat (ROCE) peste 13%.
***
Saint-Gobain confirmă previziunile privind o marjă operațională de peste 11,0% pentru întregul an 2025.
***
Capital Markets Day a avut loc pe 6 octombrie, atât în format fizic, cât și online. Prezentarea a început la ora 14:00 CET și a inclus o sesiune de întrebări și răspunsuri destinată analiștilor și investitorilor.
Documentația este disponibilă pe site-ul Saint-Gobain:
https://www.saint-gobain.com/en/finance/cmd-2025
Webcastul este disponibil din data de 7 octombrie, la același link.
[1] Net de cesiuni
[2] Excluzând orice încetinire economică majoră și/sau cesiuni semnificative
[3] În raport cu planul anterior „Grow & Impact”: ținta de marjă operațională de 9%–11%, echivalentă cu o marjă EBITDA de 13%–15%
¹ Excluzând orice încetinire economică majoră și/sau cesiuni semnificative.
² În raport cu planul anterior „Grow & Impact”: ținta de marjă operațională de 9%–11%, echivalentă cu o marjă EBITDA de 13%–15%.
Glosar
– Modificările exprimate în monede locale reflectă performanța reală, aplicând cursurile de schimb din perioada anterioară indicatorilor aferenți perioadei analizate.
– EBITDA: rezultatul operațional la care se adaugă amortizarea și deprecierea activelor operaționale, din care se scad costurile neoperaționale.
– Marja EBITDA: EBITDA împărțită la cifra de afaceri.
– Marja operațională: rezultatul operațional împărțit la cifra de afaceri.
– Flux de numerar liber (Free cash flow) = EBITDA minus deprecierea activelor aferente dreptului de utilizare, plus cheltuielile financiare nete, plus impozitul pe profit, minus cheltuielile de capital (cu excepția investițiilor în capacități suplimentare), plus variația necesarului de fond de rulment pe o perioadă continuă de 12 luni.
– Rata de conversie a fluxului de numerar liber = fluxul de numerar liber împărțit la EBITDA minus deprecierea activelor aferente dreptului de utilizare.
– IRR (Internal Rate of Return): rata internă de rentabilitate.
– ROCE (Return on Capital Employed): rezultatul operațional aferent perioadei analizate, ajustat în funcție de modificările structurii Grupului, împărțit la activele și pasivele segmentului la sfârșitul perioadei.
– WACC (Weighted Average Cost of Capital): costul mediu ponderat al capitalului.
Toți indicatorii menționați în acest comunicat de presă (care nu sunt definiți mai sus sau în notele de subsol) sunt explicați în notele situațiilor financiare interimare, disponibile aici: https://www.saint-gobain.com/en/finance/regulated-information/half-yearly-financial-report
Declarație importantă – Declarații privind perspectivele viitoare
Acest comunicat de presă conține declarații privind perspectivele viitoare ale Saint-Gobain referitoare la situația financiară, rezultatele, activitatea, strategia, planurile și evoluțiile anticipate. Declarațiile privind perspectivele viitoare pot fi identificate, în general, prin utilizarea unor termeni precum „se așteaptă”, „se anticipează”, „se consideră”, „se intenționează”, „se estimează”, „se planifică” și expresii similare.
Deși Saint-Gobain consideră că așteptările exprimate în aceste declarații sunt bazate pe ipoteze rezonabile la momentul publicării prezentului document, investitorii sunt avertizați că aceste declarații nu reprezintă garanții ale performanței viitoare. Rezultatele reale pot diferi semnificativ de cele exprimate în declarațiile privind perspectivele viitoare, ca urmare a unui număr de riscuri cunoscute sau necunoscute, incertitudini și alți factori, dintre care mulți sunt dificil de anticipat și, în general, se află în afara controlului Saint-Gobain. Aceste riscuri includ, fără a se limita la acestea, riscurile descrise în secțiunea „Factori de risc” din Documentul Universal de Înregistrare al Saint-Gobain și principalele riscuri și incertitudini prezentate în raportul financiar semestrial 2025, ambele documente fiind disponibile pe site-ul Saint-Gobain (www.saint-gobain.com).
În consecință, cititorii acestui document sunt avertizați să nu se bazeze în mod nejustificat pe aceste declarații privind perspectivele viitoare. Aceste declarații sunt valabile la data publicării prezentului comunicat de presă. Saint-Gobain nu își asumă nicio intenție sau obligație de a completa, actualiza sau revizui aceste declarații, fie ca urmare a apariției unor informații noi, a unor evenimente viitoare sau din alte motive, cu excepția cazurilor impuse de legislația și reglementările aplicabile. Prezentul comunicat de presă nu constituie o ofertă de cumpărare sau schimb, și nici o solicitare de ofertă pentru vânzarea sau schimbul de titluri de valoare ale Saint-Gobain.
Acest comunicat include informații referitoare la piețele în care activează Saint-Gobain și la pozițiile sale competitive pe aceste piețe. Astfel de informații se bazează pe date de piață și pe veniturile efective ale Saint-Gobain din perioadele respective. Grupul a obținut aceste informații din diverse surse terțe (publicații de specialitate, studii și prognoze din industrie) și din propriile estimări interne. Saint-Gobain, conducerea, angajații, colaboratorii, reprezentanții sau consilierii săi nu oferă nicio garanție expresă sau implicită privind acuratețea sau caracterul complet al informațiilor sau opiniilor conținute în acest comunicat, care nu au fost verificate independent.
Piețele și segmentele menționate în acest comunicat de presă nu constituie piețe relevante în sensul legislației și reglementărilor aplicabile în materie de concurență.
Pentru informații suplimentare, vizitați www.saint-gobain.com