Un nou studiu realizat de BCG oferă o imagine asupra turistului viitorului
Turismul de agrement este pe cale să-și tripleze valoarea până în 2040, crescând de la 5 trilioane de dolari în prezent la 15 trilioane, potrivit unui nou raport publicat de Boston Consulting Group (BCG).
Însă nu turismul internațional este motorul acestei creșteri spectaculoase. Adevăratul impuls vine de mai aproape: călătoriile de agrement interne sunt prognozate să genereze aproape 12 trilioane de dolari până în 2040, în timp ce călătoriile regionale se vor tripla, depășind 2 trilioane de dolari. Călătoriile internaționale vor înregistra cea mai rapidă creștere, dar vor rămâne cu cea mai mică pondere – ajungând la 1,4 trilioane de dolari.
Între timp, următorul val de turiști vine tot mai mult din piețe emergente precum China, India, Arabia Saudită și Vietnam – depășind țările tradițional dominante în turism, precum SUA, Marea Britanie și Germania.
Acestea sunt câteva dintre concluziile raportului BCG, Dezvăluind oportunitatea de 15 trilioane de dolari din turismul de agrement, bazat pe un sondaj realizat pe aproape 5.000 de turiști din 11 țări, efectuat de Departamentul pentru Analiza Comportamentului Consumatorului din cadrul BCG, alături de o analiză a tiparelor de călătorie din 68 de piețe.
„Pe măsură ce mai mulți oameni își iau vacanțe – și o fac mai frecvent – asistăm la o schimbare profundă în ceea ce privește cine călătorește, ce așteaptă și cum își planifică călătoriile”, a declarat Christina Mühlenbein, director general și partener BCG, coautoare a raportului. „Noile demografii, obiceiurile digitale și așteptările rescriu regulile jocului.”
Tendințele care modelează Călătorul Viitorului
- Milennialii și Generația Z sunt acum cei mai influenți turiști la nivel global. Ei își planifică mai multe călătorii și cheltuie mai mult decât generațiile mai în vârstă. Sunt pricepuți în mediul digital și conștienți social.
- Călătoriile solo, cândva o nișă, au devenit obișnuite. Între 18% și 39% dintre turiști afirmă că fac astfel de călătorii. De regulă, acestea sunt alese de tineri aventurieri în căutare de experiențe culturale, retrageri spirituale sau sejururi de wellness, în detrimentul vacanțelor clasice la plajă.
- Călătoriile „bleisure” (business + leisure) nu sunt doar un fenomen apărut în pandemie. În China, India, Nigeria și Arabia Saudită, peste 70% dintre turiști plănuiesc să combine călătoriile de afaceri cu cele de agrement. În comparație, doar 15% până la 30% dintre călătorii din SUA, Marea Britanie și Germania fac acest lucru.
Ce își doresc turiștii
În toate piețele analizate, relaxarea și timpul de calitate petrecut alături de cei dragi rămân principalele motive de călătorie, dar modul în care oamenii se relaxează se schimbă. Deși vacanțele tradiționale la plajă, aventurile urbane și experiențele în natură sunt încă populare, raportul BCG arată că turiștii sunt tot mai motivați de explorarea culturală, retreaturile de sănătate și wellness, precum și de călătoriile spirituale sau religioase. De asemenea, turismul culinar este în plină expansiune, în special în rândul călătorilor din China, Vietnam și Indonezia, care consideră mâncarea un factor motivațional de top.
„Oamenii caută experiențe de călătorie care să reflecte cine sunt”, a spus Dennis Utzerath, director general și partener BCG, coautor al raportului. „Vacanțele tradiționale la plajă sau în oraș nu și-au pierdut farmecul. Însă tot mai mulți turiști prioritizează sensul, confortul și împlinirea personală alături de relaxare.”
Inteligența Artificială – noul agent de turism
Turiștii – în special cei din piețele emergente – apelează tot mai mult la inteligența artificială pentru a-și planifica călătoriile. Mulți consumatori din China (65%), India (59%), Indonezia (58%) și Vietnam (51%) declară că folosesc instrumente și chatboți bazați pe AI pentru a-și planifica și rezerva călătoriile. Totuși, între 79% și 85% dintre turiștii din aceleași piețe afirmă că interacțiunile umane rămân importante.
„Turiștii de mâine arată diferit – cine sunt, cu cine (sau fără cine) călătoresc, ce așteaptă și cum iau decizii”, a spus Lara Koslow, director general și partener senior BCG, coautoare a raportului. „Pentru a rămâne relevante, companiile din turism trebuie să anticipeze aceste schimbări – altfel riscă să nu mai fie incluse în itinerariu.”
Studiul integral poate fi descarcat here.
